Veel gestelde vragen

ZOAB Rotterdam Veel gestelde vragen aan de ZOAB

Frequently Asked Questions

Een kleine verzameling vragen die bij de ZOAB Rotterdam binnenkomen over wonen op het water.

Staat het antwoord er niet bij? Mail ons op

info@zoabrotterdam.nl

ZOAB Rotterdam.
Rotterdam regio
Nederland

ZOAB Rotterdam FAQ

Niets is mooier dan wonen op het water in een woonboot, watervilla of een ark in een van de mooiste steden van Nederland. Rotterdam. Bij het wonen op het water kunnen situaties ontstaan die vragen oproepen. Het bestuur van de ZOAB ontvangt geregeld vragen van bewoners van een woonboot. Als er vragen zijn die van algemeen belang zijn, pakt het bestuur van de ZOAB deze op. Bij individuele vragen verwijzen wij u graag door naar bedrijven of instanties die u verder kunnen helpen. Hieronder een kleine greep uit de meest gestelde vragen;

1. Waterstanden

Het water in de kanalen kunnen soms flink verschillen. Dit heeft te maken met neerslag, de verwachte neerslag en het behoud van de waterstanden in het achterland. Bij extreme waterstanden kan er een melding gemaakt worden bij de betreffende waterschap. https://www.hhdelfland.nl/contact/ of https://www.schielandendekrimpenerwaard.nl/contact/

2. Hard varen

Als het vaar seizoen is geopend, komen de boten weer voorbij gevaren. Grote zware boten die langzaam varen kunnen voor zuiging zorgen. Het water in ondiepere delen wordt weg gezogen door de waterverplaatsing van de boot. Dit kan problemen opleveren aan eigendommen en oevers. Ook kleine lichte bootjes of speedboten kunnen voor overlast zorgen door te hard varen. In het Schie-Schiekanaal en het Noorderkanaal is in samenwerking met de ZOAB, Gemeente Rotterdam en Port of Rotterdam en de waterschappen borden geplaatst met vermijd hinderlijke waterbeweging en het bord 6km/h. Ervaart u toch hinder van snel varende boten, neem dan contact op met de Gemeente Rotterdam op tel: 14010 of dien een klacht in via internet op: https://www.rotterdam.nl/klacht-indienen

3. Riool

Bijna alle woonboten zijn aangesloten op het riool. Middels een rioolpomp kan geloosd worden in het rioleringsstelsel van de Gemeente Rotterdam. Voorheen werd gebruik gemaakt van een Persriool en was een kogelafsluiter noodzakelijk. Heden wordt er gebruik gemaakt van een val-riool. Bij problemen is de kogelafsluiter of balklep de grens wat bepaald wie betaald. Vanaf de straat tot en met de afsluiter is voor de gemeente en alles na de afsluiter is voor de eigenaar van de ark. U kunt problemen melden bij de Gemeente Rotterdam via Tel: 14010 of via https://www.rotterdam.nl/melding-buitenruimte-doen. Problemen aan boord met uw riool of met uw rioolpomp? Neem hiervoor contact op met https://www.riool-fix.nl/

4. Walaansluitingen.

Gas water, stroom, riool, telefoon. Een drijvend bouwwerk, een woonboot of ark heeft aansluitingen op de wal. Was het vroeger een elektriciteitspaal met stekkers (zodat de woonboten en woonschepen los konden van de wal), zijn die inmiddels bijna allemaal vervangen voor andere aansluitingen. U bent zelf verantwoordelijk voor een juiste en deugdelijke aansluiting. Leveranciers en netbeheerders kunnen u hierbij assisteren of verwijzen naar een extern bedrijf die dit voor u regelt.

5. Ligplaatsen

Een woonboot mag alleen afgemeerd worden als er een ligplaatsvergunning is. Ligplaatsvergunningen worden afgegeven en beheerd door de Gemeente Rotterdam. Als u uw woonboot wilt verkopen, dient de ligplaatsvergunning overgeschreven te worden. Nieuwe ligplaatsvergunningen worden niet uitgegeven door de Gemeente Rotterdam. Heeft u een vraag over uw ligplaatsvergunning, dan kunt u deze stellen aan de Gemeente via https://www.rotterdam.nl/ligplaatsvergunning-aanvragen of bel: 14010

6. Baggeren.

Een vraag die ook veel gesteld wordt op de ALV van de ZOAB Rotterdam. Baggeren is niet toegestaan zonder vergunning. Hiermee wordt bedoeld dat het niet is toegestaan zonder vergunning om grond boven water te halen. Een effectieve oplossing is om bijvoorbeeld de ligplaats op diepte te houden door middel van een hoge druk spuit. Je verplaatst de grond, onder water. Dit kan zonder vergunning en in eigen beheer uitgevoerd worden. Wil je groot onderhoud plegen aan je ligplaats zoals kademuren, baggeren of andere grote wijzigingen? Neem dan contact op met de gemeente Rotterdam via Tel: 14010. van grond,